Home / Dieren in de reclame / Vis / Kleurrijke vis
Dieren in de reclame — Kleurrijke vis
Toen ik systematiek studeerde waren de Pisces verdeeld in vier klassen. Net zo in de reclame-wereld.
Copywriters kennen éénkleurige vis (in de volksmond: goudvis), meerkleurige vis (tropische vis), gevaarlijke vis en andere vis (vaak klein en grauw). De meeste schrijvers grijpen naar de eerste twee groepen: nog maar eens een bewijs van de roze bril van de reclame. Kleurrijke vis vertelt nog minder dan Goudvis. Ze zijn meestal gekozen voor hun kleuren (jawel !) en vaak zijn ze zonder meer te vervangen door een ander kleurig ding.
© 
eerste publicatie: x.2001; updates: ii.2003, vi.2006, vi.2022

Maar bladerend door
onze collectie zijn we toch op een constante gestoten. Anders dan Goudvissen stralen kleurrijke vissen iets positiefs uit : buitengewoon, best in zijn soort, voorsprong op de anderen. Dit is bijzonder duidelijk in de eerste twee voorbeelden.
De Impact reclame voor kleuren printers (1) zegt letterlijk … profileren tegenover de grijze massa. Een druk op de knop volstaat voor professioneel …

De brandstof reclame van Argentinië (2) redeneert op dezelfde manier. Is uw brandstof aangepast aan het verkeer ? De kleurige vis ontsnapt aan de grauwe vis-ogen. Hetzelfde merk gebruikt een goudvis om zijn uitstekende service aan te raden. (Goudvissen nr. 8).

(1) 2000 – Impact voor kleuren printers
(2) 2000 – Past uw brandstof bij dit verkeer?
(3) 1986 – Nooit was het direct-klaar beeld zo schitterend.

De meeste copywriters
vinden de kleurrijke vissen op zich sterk genoeg om de kwaliteits boodschap uit te dragen. Direct-klaar foto's (3) met je-gelooft-je-ogen-niet heldere kleuren of vlakke monitoren zonder vervorming (4), zonder tegenstelling tussen grijs en kleur is het ook al duidelijk. Reclame 12 volgt het voorbeeld van (4). Het schitterende beeld van dit LCD tv-toestel wordt uitgestraald door de kleurige vissen. Het geheel is nog versterkt door de vis die uit de bokaal springt : de conventionele manier om aan te geven dat men vroegere beperkingen overstijgt.

De Colour good
enough to eat (5) volgt alle afspraken ineens. Betrouwbare kleur voor professionals wordt verkocht met witte randen en een kleurenstrip. (Zie ook Goudvissen № 12 en 13). Maar (Foto)-realisme wordt vaak ook gesuggereerd met kat en vis, vogel of muis. Heeft de kat net kleintjes en weigert ze medewerking ? Neem dan je toevlucht tot muis met een heerlijke brok kaas: zie [Illustratie 5].

(4) 1999 – Flat screens een ware streling voor het oog
(5) 199? – Kleur om in te bijten!

(6) 2000 – Oef, het is een … — antislip mat
Soms weet een
designer ons te verrassen met een verfrissende aanpak van een belegen thema. Zodra we kijken naar reclame 6 zoemt onze grijze massa automatisch net echt fotorealisme. Het is pas als we nauwkeuriger toekijken dat het opvalt dat de kat achter een echte vis aan zit, niet een afbeelding!. Zij wordt dus niet beetgenomen door een foto-afdruk. Dat verandert de zaak. Een antislip mat kan echt levens redden.

Oogverblindende kleuren in
de voorbeelden (7) en (8).
Hoe helder moet je zijn om zakelijk success te hebben? (7) En dan volgt er In troebel water mag het dan goed vissen zijn, zakelijk gezien kunt u beter klare taal spreken … Voor dit papier kiezen vormt al een goede start. In deze reclame zijn de superieur afgedrukte kleuren belangrijk. Voor hetzelfde produkt verscheen ook een reclame met een pad, maar dan om de gladheid van het papier te benadrukken.

De tweede reclame (8) gebruikt zes jaar na de andere dezelfde vis voor een gelijkaardige boodschap over eenzelfde produkt. Ik vermoed dat precies die vis gekozen werd wegens de heldere blauwe punten : het verhaal gaat immers over puntprecisie, kleurenscherpte, uitzonderlijke glans. Later zullen we zien dat dezelfde soorten, soms zelfs dezelfde individuën, verschillende keren opnieuw gebruikt worden. Misschien ligt het wel aan schaarste op de beelden markt.

(7) 1995 – Hoe helder moet je zijn om zakelijk success te hebben? — Papier voor kopieer machines, printers
(8) 2001 – Puntprecisie, zeer hoge kleurenscherpte, een extra glad oppervlak, een uitzonderlijke glans. — Papier voor kopieer machines, printers
(9) 1998 – Life, Lifestyle — polshorloges

Tot hiertoe konden
we, zij het met enige moeite, toch altijd wel een redenering verzinnen bij het gebruik van een bepaalde vis in een specifiek geval. De resterende advertenties zijn een ander paar mouwen. Paddestoelen, ik noem maar wat, konden hetzelfde werk even goed doen.

De tropische vissen
van (9) staan niet voor iets bepaalds. Wat betekent het Life, Lifestyle koppel voor polshorloges ? Het is de bedoeling dat je er twee koopt, prima, maar waarom de vissen ? Ik heb wel eens vaker problemen met reclames voor horloges (zie [Illustratie 2]).

De dubbele pagina
voor een produkt tegen ademhalingsproblemen (10) is een echte hersenbreker. Het gaat over kwaliteit : veel?, breed?, vierkant?, hoog?, verdacht ? Het valt mij moeilijk te geloven dat de ontwerper nu echt niets beter vond om te zeggen Hoge kwaliteit voor een lage prijs — alsof iemand dat nog zou geloven. Misschien raakten ze tijdens een jacht-sessie op ideeën wel per ongeluk gefixeerd op slijm in de luchtpijp en glibberige vis.

Vier vissen op
een rij voor zelfkopiërende formulieren (11). Hier kan duidelijk om het even wat gekozen worden, maar men had toevallig een geschikte vis bij de hand. Noteren we nog even dat kopieermachines ook graag hun waar aanprijzen met een reeks duplicata. Nooit met vis evenwel. Zij prefereren Lieveheersbeestjes of Olifanten. Is het toeval dat hier Zebravisjes gebruikt werden? We weten immers dat Zebra's vaak gebruikt worden in reclames voor (kleuren) copiers.

(10a) 1997 – Kwaliteit
(10b) 1997 – Prijs
(11) 1988 – Duidelijke kopieën voor kwaliteits­formulieren

(12) 2006 – Beeld is alles — LCD televisie

Andere secties in
dit hoofdstuk:

Home / Dieren in de reclame / Vissen / Kleurrijke vissen