Home / Dieren in de reclame / Correcte kleuren
<
Illustratie 5: Correcte kleuren
Twee spelers zijn er nodig om de mensen er van te over­tuigen dat een product staat voor goede, scherpe en kleurrijke afbeeldingen. De procedure is daarenboven vrij kostbaar vermits één van de acteurs de andere opsmikkelt : kat eet vis, kat jaagt muis, muis snoept kaas.

Spreek je tot de vakman drukker dan reik (en rijk) je de advertentie best aan met een extra strip voor de kleuren­calibratie.

© 
eerste publicatie: ii.2003; gewijzigd: iv.2003, v.2020, iv.2021

Richten en afdrukken
en de camera verzorgt de rest. Zo leert ons deze Spaanse reclame uit 1993 (1). Het beeld vormt zich terwijl je er bij staat — de digitale camera moest nog doorbreken !— en de kwaliteit wekt verbazing. Het merk gebruikt het ijzersterk koppel kaas en muis. Als zelfs een muis er in loopt, dan moet de foto toch wel heel echt zijn, bijna met de geur erbij. In 1986 gebruikte hetzelfde merk kleurrijke vissen om op een doordachte manier schitterende foto's te verkopen.

Het Color Publishing 
System (2) garandeert echte kleuren en een uitstekende beeldkwaliteit in een desktop-omgeving. Merk op dat een calibratiestrip ontbreekt : toen was Desktop Publish­ing nog lang niet volwassen. De vrij lange tekst —met hippe woorden als WYSIWYG en ‘uvL colour space’— benadrukt de ingebouwde intelligentie : De echte kleuren nu extra gemakkelijk. Het stuk kaas van beide reclames 1 & 2 lijkt erg op elkaar: een flinke brok met lekker veel gaten. Anders verwarren we misschien met een stuk zeep.

(1) 1993 – Klik en je gelooft je ogen niet. — digitale camera
(2) 1992 – De echte kleuren nu extra gemakkelijk — publishing system
(3) 1996 – Levensechte afdrukken met de foto-kit — inktjet printer

Correcte kleuren en
beeldkwaliteit is puur visueel. En toch, in reclames 1 en 2 worden ze verkocht via een olfactorisch ingestelde diersoort. Gelukkig gebruiken de andere schrijvers wél een oogjager.

De afdrukken van
deze inktjet printer (3) is zo extreem realistisch —Photorealism™— dat iemand niet aan de verleiding kon weerstaan. Volg het spoor vanaf de graat en ontdek wie de bekoring te machtig werd.

(4) 1991 – Er is maar één uitweg
De kleuren laser
copier (4, beeld bewerkt om de muis beter te tonen.) vormt een doorbraak in digitale kleuren technologie. In vergelijking met eerdere recla­mes van hetzelfde merk (bijv. Olifant nr. 7) merken we een dat het accent verschoven is. In 1982 was kopiëren en vergroten of verkleinen heel wat en werd geïllustreerd met klonen van een dier (olifant, lieveheersbeestjes). In 1991 kon elke decente kopie­machine hetzelfde truukje. Dus tijd om kleur en beeldkwaliteit te benadrukken.

(5) 199? – Kleur om van te snoepen !
(6) 199? – oogverblindende kleuren

Het is opvallend
hoe vaak (goud)vissen gekozen worden om betrouwbare kleur (nrs 3, 5–9) uit te beelden. En, behalve in reclame 7, wordt het dier daarbij altijd het slachtoffer ! Kijk maar naar de kat in reclames 3, 5, 8 en 9 en naar de bek van de IJsvogel die nog net zichtbaar is in nr 6.

Kat en vogel vormen ook een sterk koppel en toch heb ik nog geen voorbeeld gevonden. Ik vermoed dat tekstschrijvers vogel en kat in een situatie als reclame 3, waar de vogel door de kat opgepeuzeld wordt, niet aandurven. Het risico op een verstoorde klant of prospect is wellicht te groot. Daarom spelen ze het veilig met een pestsoort en een koudbloedig, minder aaibaar, dier.

(7) 1995 – echte kleurenproef op fotogravureniveau

Ons laatste voorbeelden
zijn interessant omdat we twee versies hebben, een Nederlandse en een Franse (8 en 9). De Franse tekst is heel direct met Als een beeld realiteit wordt. en Laat uw foto's leven. De Nederlandse versie maakt alleen onrechtstreeks allusie op de uitstekende kwaliteit: Niets verkoopt zo goed als een foto die het water je mond doet inlopen. Heel toepas­selijk in de context van de bokaal met een vis.) Vreemd detail : de afdrukbreedte valt tussen 60 en 220 cm in het Nederlands, maar tussen 61 en 200 cm in Frankrijk.

(8) 2003 – Displays die vanzelf verkopen. — inktjet printers
(9) 2003 – Foto wordt werkelijk­heid. — inktjet printers
(10) 2001 – Levensechte digitale kleurproeven.

We hebben één
reclame die afwijkt van het gewone recept waar een predator–prooi relatie wordt opgevoerd (10). Alhoewel dezelfde gedachtengang wordt gevolgd — onze kleuren zijn zo goed dat prints voor echt worden genomen — zien we hier dat bijen de plaats innemen van de predatoren (kat, muis, vogel). De idee zal wellicht geweest zijn dat de kleuren van de gedrukte bloemen zo sterk gelijken op die van de echte bloemen, dat zelfs een bij het verschil niet ziet. Ongelukkig genoeg is de vertaling naar een beeld niet helemaal geslaagd. De advertentie (10) zendt niet de echte kleur boodschap uit! Als de proefdruk echt realistisch was, dan hadden de bijen rond de bloemen moeten hangen en niet op de raten blijven zitten.

Tekstschrijvers maken een
klaar onderscheid tussen professionals en anderen. Een reclame voor de vakman valt altijd op door de aanwezigheid van een wit vel met een kleurenstrip. Zie nrs 5 – 7 en Goudvissen nrs 13 –14

Home / Dieren in de reclame / Correcte kleuren