Tegenwoordig zijn ze verwaarloosd en verweerd, slachtoffer van een wegverbreding, begroeid met klimop, of verborgen door moderne aandachtstrekkers. Slechts uitzonderlijk vinden we nog een gaaf exemplaar. Erger. In de meeste landen worden er ook geen nieuwe meer geschilderd. De meeste beelden komen uit Frankrijk en België waar dit type wegversiering algemeen was. Hoewel deze Kunst duidelijk geschiedenis is, vinden we toch nog recente voorbeelden: we hebben verse muren van Ecuador, Portugal, Madagascar, Oostenrijk en verschillende andere landen.
Elk schilderij vertelt ons iets over het verleden. Het toont hoe ons leven is veranderd. Toen stond het bericht er voor jaren; de investering kon over verschillende jaren gespreid worden. Tegenwoordig wordt elke kreet dadelijk vervangen door een betere; het papier krijgt niet eens de kans meer om in slordige flarden neer te hangen.
Toen was de boodschap kort en eenduidig. Grapjes, moeilijke woordspelingen, of ingewikkelde beeldverwerking, het hoefde allemaal niet. Een schilder is nochtans vrijer dan een fotograaf, die toch altijd van iets bestaands moet vertrekken. Maar men bleef bij de recht-toe recht-aan aanpak. En zo leerde men ons eenvoudig te onthouden levensfeiten: bier = Mons, schoonmaken = Ça-va-seul, zeep = Vigor, cognac = Martell, vraag Forvil voor je haar. In feite is deze heldere aanpak ook prima aangepast aan het moderne snelverkeer.