Watermolens in Altoaragón - harinero, aceitero

Sieste

Sieste ligt vlakbij Boltaña. Vind Boltaña op de hoofdweg tussen L'Ainsa en Broto - Torla. Komende uit L'Ainsa linksaf rijden vlak voor je Boltaña bereikt. Kruis de brug richting Margudgued, en neem de eerste weg rechts voor Sieste. De weg meandert eerst door de akkers en klimt dan een heuvel op. Je kan de wagen kwijt bij de afslag naar het dorp. Wandel nu terug tot je een oud pad vindt tussen stenen muurtjes. Loop het pad af en heel spoedig krijg je de vallei van de Río Sieste in zicht met de molen in de diepte. Loop door tot je een punt bereikt waar de helling minder steil is. Let op een aantal grotere platte stenen en een onduidelijk pad dat naar beneden leidt. Daal af in de bedding en loop tegen de stroom in naar de molen.

Foto's: 27.XII.2006

(1) Sieste (zwarte streep) en de molen (blauw)
(2) Molino met Río Sieste

De molen van Sieste heeft erg geleden onder de jaren, maar blijft een bezoek zeker waard. De omgeving is heel aangenaam en er is nog flink wat te ontdekken. Achter de constructie lag de watervoorraad (De groene bomen rechts onder de weiden in foto 2). Het aanvoerkanaal volgt de bomenrij rechts bovenaan, maar het exacte punt waar de rivier wordt afgetapt, kon ik niet vinden.

(3) Kanaal loopt in embalse (4) Embalse met molen

De embalse staat nu vol bomen en hierdoor is het moeilijk om een overzicht te krijgen. Maar je kan er in afdalen en dan onder de indruk komen van de imposante grootte en diepte. Het meer is omringd door grote aarden wallen (3, 4) die, in de hoek tegen de molen, vervangen worden door een muur gebouwd uit regelmatig gevormde blokken natuursteen (4-6). Twee vierkante monden openen in de muur naar de molen (6). Eén van deze saetines is volledig dicht geslibd, de andere is breed open en laat zien hoe het water omlaag werd geleid naar de wielen in de cárcavo (7). Je kijkt naar beneden recht door tot in de botana (11).

(5) Wand van embalse tegen de molen (6) Twee inlaten naar twee carcavo's

(7) Saetín - inlaat (8) Twee afvoeren

Van de twee cárcavo's is er één twee derden vol met slib (9) en zonder zichtbare speciale kenmerken. Hier hing het wiel dat de stenen aandreef van de bloemmolen. In de andere cárcavo is alleen het wiel (rodete) bijna verdwenen onder de modder, maar de botana en de as (arbol) zijn nog zichtbaar en in goede staat (10). Dit is de aandrijving voor de pletmachine van de molen voor olijfolie.

(9) Cárcavo links (10) Cárcavo rechts

(11) Arbol, rodete & botana

Inleiding
Leer hoe een molen werkt